Femminutersregeln – ett knep för att bota scenskräck

September 2008. Jag och en kollega var på väg till Malta, den fantastiska ön i Medelhavet. Men det här var ingen semesterresa, det var på Malta som en av de största arkeologiska konferenserna i Europa skulle hållas. Det var också här som jag för första gången skulle presentera min egen forskning. Nervös var jag inte. Snarare rädd. Skräckslagen!

Adrenalinet rusade runt i kroppen redan innan planet hunnit lyfta från Kastrup. Någonstans där måste jag skräckslaget ha sagt till min, mycket lugnare kollega, något i stil med:

”Jag skiter i det här och åker hem istället.”

Var på han svarade något i stil med:

”Klart du inte gör. Tänk bara på femminutersregeln!”

”Femminutersregeln?!”

”Ja visst” svarade kollegan glatt ”memorera bara de första fem minuterna av ditt framförande så löser sig allt sen.”

Forskningspresentation i Kiel. Dödligt nervös.

 

 

Den där meningen! Den har räddat mig massor av gånger. Och de få gånger när jag inte memorerat ett framförande, utan tänkt ”äsch det här ämnet kan jag prata om utantill” då har det inte blivit så bra. Jag har också märkt att om de första minuterna blir bra då blir även resten av framförandet det.

 

Femminutersregeln utgår ifrån att när adrenalinet slår till efter ca en halvminut på scen, så kommer hjärnan att stänga av alla andra funktioner än flyktbehovet (ok detta är inte vetenskapligt, bara självupplevt!). Viljan till flykt gör att du inte kommer minnas ett smack av vad du ska säga, är det riktigt illa kommer du knappt kunna läsa ditt medhavda manus.

Så, till femminutersregeln:

1. Memorera de första fem minuterna av ditt framförande. Detta gäller även om du har ett manus! Gå inte upp på scenen med ett skrivet manus utan att ändå kunna de första meningarna utantill!

2. Ta inte lättvindigt på memorerandet! Framförandet ska sitta så benhårt att om du höll på att falla ner från en klippa så skulle du komma ihåg orden. Ord för ord!

3. När du övar på ditt framförande, börja alltid med att innan du börjar prata eller tänka orden, gunga fram och tillbaka på hälarna till tårna och tillbaka igen. Gör detta så att du verkligen känner golvet under fötterna. Att du står stadigt. Grunda dig helt enkelt. Därefter andas du in, djupt, och när du andats ut så börjar du prata eller tänka på det du ska säga.

4. När du väl står på scen gör du samma procedur; grunda dig själv, andas in och ut innan du börjar tala till din publik. Detta gör att kroppen och hjärnan känner igen situationen (också helt icke vetenskapligt!) samtidigt som du hjälper dig själv att ta fram det memorerade framförandet på ett klart, tydligt och lugnt sätt.

 

Jag har sett de mest briljanta forskare stå som stammande nervvrak på scenen. Då missar man att föra ut budskapet till publiken.

Gör inte det!

Är du nervös inför att tala inför folk, använd istället femminutersregeln.

Jag lovar dig att det kommer att gå lite bättre.

Lycka till!

 

Sen tror jag inte att alla, mig själv medräknade, kan bli fantastiska talare. För det behöver man nog älska att stå på scen. Men alla kan i alla fall ta sig igenom situationen och levererat det budskap man ville.

3 reaktioner till “Femminutersregeln – ett knep för att bota scenskräck”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>